Verzendkosten en BTW

Wij krijgen vaak vragen over verzendkosten en btw. Moet er btw in rekening gebracht worden over de verzendkosten? Welk btw-tarief moet gebruikt worden voor de verzendkosten? Kan ik de verzendkosten doorberekenen aan mijn klant?

Het is heel begrijpelijk dat er verwarring of onduidelijkheden bestaan. Immers als jij een pakketje verstuurt dan wordt er op postzegels of pakketzegels geen btw in rekening gebracht. Hierdoor ontstaat bij veel ondernemers de verwarring dat er daardoor ook geen btw in rekening gebracht hoeft te worden over de verzendkosten van zijn of haar producten.

Dat is dus niet juist. Bij veel webshops gaat dit verkeerd en deze webshops riskeren enorme naheffingen en boetes.

Dus er moet btw over verzendkosten in rekening gebracht worden? Het antwoord is ”ja”. Als jij als ondernemer verzendkosten aan je klant in rekening brengt, dan moet de klant hier btw over betalen. Je moet altijd btw berekenen over de gehele factuur, dus inclusief de verzendkosten. Je gebruikt het btw-tarief dat van toepassing is voor de goederen op de factuur. Voor de meeste bedrijven geldt het reguliere tarief van 21%. Dus over de verzendkosten dient dus ook 21% btw in rekening gebracht te worden. Is er sprake van verschillende btw-tarieven dan verreken je de btw over de verzendkosten naar verhouding.

Verzendkosten en BTW

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.